Stres náš každonenný

ODKIAĽ SA VZAL STRES A ČO VŠETKO MÔŽE SPÔSOBIŤ?

Stres sme si preniesli z minulosti, keď pomáhal zvládať krízové životné situácie- bola to reakcia na nebezpečenstvo, napr. pri prírodných katastrofách, pri stretnutí s nebezpečnými zvieratami,v (nečakanom) súboji.

AKO STRES FUNGUJE

Pri stresovej situácii naše telo funguje nasledovne: aktivuje sa sympatický nervový systém- začnú sa vylučovať stresové hormóny (najmä kortizol) a spúšťa sa reakcia tzv “útoč alebo uteč”. kortizol aktivizuje všetky zdroje, ktoré telo vie poskytnúť na zvládnutie situácie- prináša všetku dostupnú energiu do mozgu a veľkých svalov, zvýši rýchlosť reakcií a naopak stlmí všetko, čo momentálne nepotrebuje- zníži produkciu moču, spomalí trávenie, stlmí imunitné reakcie.

PREČO JE DLHODOBÝ STRES ŠKODLIVÝ

Problémom je, že tento stav zvykol trvať v minulosti “chvíľu” a po ňom nastalo uvoľnenie a regenerácia síl. Napriek tomu, že od čias lovu ubehlo veľa storočí, mechanizmus sa stále nezmenil.

Čo sa zmenilo sú okolnosti, ktoré stres vyvolávajú, ich počet sa dokonca veľmi znásobil, pôsobia viaceré naraz a sú všade okolo nás (ak im to dovolíme)- predstavte si typický deň: uponáhľané ráno s deťmi do školy alebo škôlky, zápchy po ceste do práce, nahnevaný šéf, deadliny v práci, nadčasy, nároky zamestnávateľa na kvantitu a kvalitu…atď.

Stresové hormóny sa nedokážu vypnúť ešte dlho po tom, ako stres zažijeme. Chronický stres nás udržuje stále v napätí, sme stále v strehu, čím sa postupne vyčerpávame a stávame sa zároveň ešte viac citlivými na stres.

Keď už telo nedokáže produkovať viac kortizolu (naše nadobličky by sa úplne vyčerpali), začne si vypomáhať hormónmi z iných zdrojov- môže sa tak postupne oslabovať funkcia štítnej žľazy, nastať porucha rovnováhy pohlavných hormónov, pankreas môže zmeniť produkciu inzulínu, celkovo sa môžu ovplyvniť metabolické procesy, dochádza k zmätkom a poruchám fungovania organimu.

…našťastie EXISTUJE SPÔSOB AKO PREMÔCŤ NADMERNÝ STRES

SPOMAĽTE – venujte sa cielene starostlivosti o seba- nájdite si čas na to byť aspoň pár minút denne v tichu a pokoji, ponorený do vlastných myšlienok. Je to cesta ako si prinavrátiť rovnováhu.

DOPRAJTE SI VYVÁŽENÝ A DOSTATOČNÝ SPÁNOK – spánok je dôležitá ochrana pred nadmerným stresom. Má obnovovacie funkcie pre vaše tkanivá, ale podporuje aj vylučovanie toxínov a metabolických odpadov z vášho tela. Snažte sa chodievať spať a vstávať v približne rovnakom čase. Pamätajte na to, že po prežití väčšieho stresu telo potrebuje omnoho viac spánku na to, aby sa dokázalo zregenerovať.

DRŽTE SA DENNÝCH RITUÁLOV – najmä pri nadmernom strese je naša fyziológia nastavená tak, že jej pomáha pravidelnosť. Keď si vytvoríte rituál, pomôžete tak vášu nervovému systému vytvoriť akési bezpečné istoty počas stresového obdobia. Môže to byť napríklad pravidelná prechádzka v rovnakom čase alebo pravidelná aktivita, ktorej sa venujete po práci.

UKĽUDNITE SI MYSEĽ – keď sme v strese, naše telo reaguje aj na neškodné situácie ako na ohrozujúce. Skúste to pomocou hlbokého dýchania (pranajáma) alebo jógou, meditáciou- čím prelomíte reťaz a “prečistíte” si nervový systém.

SKÚSTE SA NA STRES POZRIEŤ INÁČ – vo všeobecnosti stres škodlivý je. Ak sa však naňho pozrieme ako na odpoveď organizmu na situáciu ohrozenia, jeho dramatický dopad sa zmierni. Ak pochopíme a zmierime sa s touto reakciou, zminimalizujeme jeho nepriaznivý dopad ešte pred jeho začiatkom.

INVESTUJTE DO VZŤAHOV, KTORÉ VÁS PODPORUJÚ A MAJÚ RADI – kde sa vám dostane útočiska v podobe úsmevov, priateľských vzťahov, objatia, uší ochotných počúvať, slov, ktoré vedia povzbudiť. Ujdite od známych a rodiny, ktorí vám energiu ešte uberú.

CHOĎTE DO PRÍRODY – vystavte váš nervový systém prírode- zvukom, vôni, výhľadu, aktivuje váš parasympatický nervový systém (relaxačný)- ktorý vám dovolí vypnúť stres a tráviť. Zvážte prechádzku, posedenie pri potôčiku, vyberte sa na krátku túru s pekným výhľad. Alebo ak je to možné, nechajte auto párkrát do týždňa doma a choďte hromadnou dopravou, vystúpťte o pár zastávok skôr a prejdite sa, alebo chodievajte počas sezóny do práce bicyklom.

PREČÍTAJTE SI INŠPIRUJÚCU ALEBO MOTIVAČNÚ KNIHU – kniha vás dokáže nadlho nabiť pozitívnou energiou a presvedčiť vaše telo, aby vyplo.

PODPORTE ZVLÁDANIE STRESU STRAVOU – pri vyváženej a jednoduchej strave dokážeme zvládnuť aj komplikovanejšie situácie. Vyhnite sa vopred pripraveným a konzervovaným jedlám, stimulantom (káva, čaj, energetické nápoje, čokoláda) a rafinovaným cukrom, buď si jedlo pripravte sami alebo nájdite zdravšiu alternatívu vo vašom okolí.

DOPRAJTE SI STAROSTLIVOSŤ A KÚSOK ČASU – skúste sa ponoriť hlbšie do seba a nastaviť si prioritu- nájsť si aspoň chvíľu na oddych a regeneráciu síl. Nasledujte vašu intuíciu, poznáte sa najlepšie, vyberte si, čo vám najviac vyhovuje- voňavá vaňa (necháte relaxovať váš nervový systém, uvoľnite napätie, ukľudnite si myseľ), protistresové omaľovanky, kurz kreslenia, práca v záhrade alebo s keramikou.

POMÔŽTE SI AUTOMASÁŽOU – olejová masáž ukľudní nervový systém, obnovuje tkanivá a podporuje krvný obeh. Olej navyše vytvorí ochranný obal pre váš nervový systém ako štít pred stresom. Dajte si krátku masáž pred rannou sprchou, nachystáte sa zvládnuť denný boj lepšie.

PRED SPÁNKOM SI DAJTE MASÁŽ CHODIDIEL – (v zime teplým) olejom. Získate tak energiu, ukľudnite nervový systém a myseľ, znížite stres, podporíte dobrý spánok. Nezabúdajte na to, že spánok je jedným z najdôležitejších nástrojov na omladenie.

NA CHVÍĽU SA NATIAHNITE NA GAUČ – v dnešnej dobe stále niekam bežíme, máme pocit, že musíme byť stále aktívny, resp. nesmieme byť “neaktívny”. Keď sme však vyčerpaní, vystresovaní, máme zmysly vybrúsené na maximum, neexistuje nič jednoduchšie ako si dať krátku pauzu a natiahnuť sa, zaslúžite si 🙂

…. a ešte na koniec: Príprava na zmenu je náročná. Skúste sa zapozerať ako sa do týchto odporúčaní zapájate, každý krok je podstatný. Sledujte vašu intuíciu a pochváľte sa za každú etapu toho, čo ste už dosiahli.

držím palce !

Voľne preložené podľa článku : Návod ako zvládať stres, Bananyan botanicals