Odporúčania na stravu a režim na jeseň a zimu

Ajurvéda rozdeľuje rok (iba) na 3 ročné obdobia, teplejšiu časť jesene priraďuje k letu a chladnejšiu časť spája so zimou, a každému ročnému obdobiu pripisuje jednu z dóší (typických vlastností, ktoré majú na starosti viaceré procesy v tele).

Chladnejšia časť jesene a zima patria pod nadvládu elementu Váty (element ako keď si predstavíte vlastnosti vetra- chladný až ľadový, raz silný vetrisko inokedy slabý vánok, tj premenlivý, rýchlo sa pohybujúci). Každé ročné obdobie má vlastné odporúčania na stravu, ktorými dokážeme lepšie zvládnuť nástrahy daného obdobia.

Počas obdobia, kedy prevláda element Váty sme všetci viac či menej náchylní na porušenie jej rovnováhy v tele (má na starosti trávenie, pohyb a hybnosť, neurologické vlastnosti, dýchanie, vylučovanie a pod) , i keď patríme k inému typu (tj problémy súvisiace s týmito procesmi nepatria medzi typické problémy, ktoré nás trápia). Porušenie rovnováhy (zvýšenie oproti normálu) Vátysa potom prejavujú ako úzkosť, slabá schopnosť zamerať sa na cieľ, nespavosť, nafukovanie a plynatosť, suchá koža, vlasy, lámavé nechty, úbytok na váhe– môžu sa prejaviť niektoré z nich alebo aj viaceré.

Ľudia, ktorí patria primárne k tomuto typu (tieto problémy sa u nich vyskytujú často alebo dlhodobo) sú vystavení väčšiemu riziku navýšenia Váty než tí ostatní práve v tomto období.

Skorá jeseň sa považuje za prechodné obdobie, patrí sem čas od septembra do konca októbra. V tomto čase je dôležité jesť dostatok jesenného ovocia- jabĺk a hrušiek, pomôžu totiž vyviezť z tela nadmerné množstvo nahromadeného tepla (až zápal), ktoré si prinášame ešte z letného horúceho obdobia. Pokiaľ sa toho nahromadeného tepla nezbavíme, prejaví sa to zvýšenou tvorbou hlienov (najmä v oblasti dýchacích ciest) a zároveň sa naše telo stane náchylnejšie na usídlenie vírusov, prechladnutie a chrípku.

Ovocie zároveň obsahuje dostatok vlákniny, ktorá pomáha odstraňovať odpad z čreva (tráviacej sústavy) a pripravuje tak trávenie na obdobie, kedy sa budú jesť ťažšie stráviteľné jedlá (vtedy je ideálny čas na ich jedenie kvôli dostatku energie).

V neskorej jeseni/zime jedôležité jesť stravu, ktorá je zahrievajúca, obsahuje vodu (omáčky, polievky, varené jedlá) a je prevažne sladká (pozor neznamená to jesť sladkosti, ale jesť potraviny so sladkou chuťou), korenená a slaná, mastnejšia (ťažšia).

odporúčané potraviny:

  • varené (pečené, dusené) hrušky, jablká, slivky, hrozienka (namočené vopred),
  • zelenina, ktorá je na pare, alebo varená, pečená (neodporúča sa vôbec jesť surovú zeleninu)- napr. cvikla, cesnak, tekvica, koreňová zelenina, okra, cibuľa
  • sladké zemiaky, zemiaky, tekvica
  • obilniny (pšenica, špalda, pohánka, pšeno, ovos, jačmeň, amarant), ryža, ovsené vločky
  • orechy (najmä naše)
  • ghee (prepustené maslo), olivový olej, sezamový olej, tekvicový olej, maslo, bravčová masť a sadlo
  • koreniny, ktoré prehrievajú -škorica, klinček, muškátový oriešok, kardamón, aníz, oregáno, rímsky kmín, bazalka, kôpor, petržlen, bobkový list, zázvor, šafrán, kari korenie
  • čaje, ktoré prehrievajú : napr. zázvor
  • sladidlá: med, javorový sirup, ryžový sirup, melasa, trstinový cukor
  • bielkoviny: vajíčka, šošovica, fazuľa mungo, ryby, mäso a slanina (najmä mangalica, s čo najvyšším obsahom tuku) tofu, šľahačka, mlieko, cmar, kyslá smotana, tučné syry (odporúčam vytestovať, ktoré potraviny vám vadia/nevadia- bývajú to časté alergény alebo potraviny, ktoré sa často zle trávia, podľa vášho typu)

Pozor na klasickú červenú a bielu fazuľu, zvykne nafukovať, pretože pri jej trávení sa tvoria plyny, čo následne zhoršuje stav v tomto období. Nezabudnite pri jej varení pridávať bobkový list, majorán, príp. iné koreniny, ktroré znižujú plynatosť)

Čo vynechať:

– surovú zeleninu, chladné a mrazené potraviny (zmrzlina), ľahko stráviteľné, chladivé, vysušujúce potraviny (brokolica, výhonky, listová zelenina, fazuľa, krekry, popcorn, sušené ovocie, chrumkavé potraviny). Ak na tieto potraviny máte veľkú chuť, jedzte ich s mierou, a dajte pozor, aby boli dobre uvarené, ideálne v omáčke alebo ich podávajte s ghee (prepustené maslo).

Tip na raňajky:

  • teplá ovsená (obilninová) kaša s ghee a teplým ovocím
  • ryžová kaša alebo puding
  • Dusené jablko/hruška so škoricou, klinčekom a troškou ghee  (na začiatku jesene je ešte dovolené jesť surové jablká, posypte si ich však škoricou)

Tip na obed:

  • dusená tekvica
  • mäso, vajíčka (alebo iná bielkovina)    
  • Tipy na večeru:                       
  • zeleninové polievky
  • cestoviny /ryža so zeleninou
  • dusená, varená, pečená zelenina dochutená kari korením
  • hrianka s maslom alebo ghee (a trikatu korením)
  • zázvorový čaj, čaj s klinčekom

Pre toto chladné obdobie sa odporúča zaviesť dennú “rutinu”- robiť činnosti pravidelne, napr vstávať  a cvičiť v rovnakú hodinu, pravidelne obedovať a jesť v priebehu dňa, ukladať sa do postele okolo 22.00hod (môžete si čítať, počúvať hudbu). Vstávajte relatívne skoro- ak sa zobudíte skôr, dokážete tak načerpať pokoj a energiu na zvládnutie stresu, nepohody zimného počasia, posilníte si tak svoj nervový systém, ktorý je v čase Váty oslabený (náchylnosť na zimné depresie), pridajte olejové masáže, teplú sprchu, venujte sa cvičeniu, meditácii, pridávajte si do aromatizérov vôňu citrusov, muškátu. Obliekajte si oblečenie, ktoré je červenej, oranžovej, žltej farby, chráňte si krk, hlavu a uši pred studeným vetrom.

Pridajte si bylinné prípravky, ktoré pomôžu 

 – vašej imunite- chavanprash 

  • nervovému systému – aswaganda
  • tráveniu- triphala
  • boľavým kĺbom z chladu- shallaki, flexibility

Pre zlepšenie Vašich konkrétnych zdravotných problémov v tomto období aj dlhodobých, pre zistenie potravinových intolerancií navštívte moju stránku a objednajte sa na konzultáciu. Spoločne pomocou byliniek a úpravy jedálnička vieme mnohé z Vašich problémov vymazať z Vášho života.

Na zdravie, Zuzka