Odporúčania na leto podľa ajurvédy

Človek je zrkadlom toho, čo sa deje okolo neho, všetko, čo sa deje v prírode sa deje aj v našom organizme. To znamená, že počas horúceho leta sa teplo a horúčava nazbierajú aj v organizme, preto je nutné prispôsobiť tomu stravu – aby bola ľahšia a chladiaca. Ak by sme totiž do prehriateho organizmu pridali napríklad pikantné, zvýšili by sme tým jeho teplo. Jednoduchý príklad – pri prehriatí si dajte červený melón, ktorý je plný vody a hneď pocítite jeho chladivý dopad.

V porovnaní so zvyškom roka je počas leta trávenie najslabšie. Aby sme totiž predišli prehriatiu tela, náš organizmus sám znižuje vnútorný “tráviaci oheň”. Preto sa aj naša chuť do jedla v lete prirodzene zníži a siahame skôr po ľahších jedlách, ovocí a zeleninových šalátoch.

Ideálne vlastnosti jedla v lete by mali byť sladká (nie sladkosti), trpká a horká, ktoré majú po ich strávení na telo chladiaci efekt.

Sladké – tj všetko, čo je prirodzene sladké ako napr. sladké ovocie, zelenina, obilie, ghee (prepustené maslo).

Horké – zelené, listová zelenina, napr. šalát, rukola, kel, ružičkový kel, čakanka (puky), špargľa.

Trpké – potraviny ako napríklad špenát, kurkuma, fazuľka, jablká, koriander, kôpor.

Chladivé – všetko, čo má chladivý účinok na trávenie, ako napríklad uhorka, červený melón, ovocie, fenykel, kôpor, koriander. Napriek tomu je dobre vynechať potraviny, ktoré sú priamo vytiahnuté z chladničky a ľad.

Ľahké – potraviny/ jedlo, ktoré vám nezaťažia trávenie.

Čo v lete vynechať:

Pálivé, korenisté a ostré – jedlo, ktoré je ostré a korenisté ako napríklad zázvor (najmä sušený), cesnak, chili a korenie

Slané – všetko, čo môže prirodzene obsahovať viac soli, alebo je prirodzene slané, ako napr. morské riasy.

Kyslé alebo fermentované potraviny, ktoré môžu vyvolať stiahnutie v ústach- napr. citrón, grep kyselkavý syr, kyslá smotana.

Horúce – odporúča sa preferovať izbovú teplotu a jemne korenené pred korenistým, pálivým.

Mastné a husté – pražené alebo ťažké jedlá.

Váš obed by mal byť najväčším jedlom dňa, aby ste uspokojili hlad, ktorý je na obed najvýraznejší. Snažte sa jesť v tichej a pokojnej atmosfére.  Takto zjedené jedlo zodpovedá nášmu nastaveniu a je prevenciou pred ochoreniami súvisiacimi s prehriatím.

Na zdravie!